Matusalem – omul care a trait 969 de ani

Moartea este, fără îndoială, cea mai teribilă barieră cu care se confruntă omul. Se face că, încă din cele mai vechi timpuri, omenirea a incercat să-şi explice să întârzie fatidicul moment. Pentru asta, in funcţie de epoca respectivă, s-a apelat la practici care mai de care mai neaşteptate, ţinând de magie, de ocultism sau de religie.

„Bătrân ca Matusalem”

Longevitatea atribuită lui Matusalem, unul dintre patriarhii antediluvieni ai Genezei, este proverbială. De fapt, cei 969 de ani ce îi sunt atribuiţi de scribii vremii constituie aproape singurul amănunt cunoscut în legătură cu acest personaj. Această vârstă constituie un record, din moment ce străbunicul lui Matusalem, Adam, a trăit 930 de ani, bunicul său, Seth, 912 de ani, iar tatăl lui, Enoch, „doar” 365 de ani — este adevărat că acesta din urmă nu a murit, ci a fost „luat” de Dumnezeu după o viaţă perfectă. Fiul lui Matusalem, Lamech, nu este „creditat” decât cu 172 de ani, însă dinastia işi regăseşte vigoarea o dată cu Noe, eroul Potopului, care a murit la 950 de ani. Aceasta este legenda.

S-a încercat explicarea acestor longevităţi fabuloase prin două ipoteze, care nu sunt, însă, contradictorii. Prima din ele consideră că nenumăraţii ani de viaţă ai acestor patriarhi sunt, de fapt, luni; se obţin astfel circa 77 de ani pentru Adam, 76 pentru Seth, aproape 81 pentru Matusalem, 30 pentru Enoch şi 79 pentru Noe. Tot conform acestei ipoteze, Lamech ă trăit numai 15 ani. Se consideră. că scribii au operat această conversie pentru a le da o aură şi mai puternică unor oameni atât de preţuiţi cum erau aceşti eroi Biblici.

Cealaltă teorie avansată de specialişti este că aceste vieţi supranatural de lungi au fost inventate pentru a se putea stabili genealogii corecte, bazate pe puţine nume, care să se întindă pe perioade îndelungate de timp. Procedeul este întâlnit şi la caldeeanul Beroz, de exemplu, care, în lucrarea sa despre istoria Babilonului, scrisă cu cca 280 de ani î.e.n., afirmă că domniile celor zece regi ai acelor vremuri au acoperit nici mai mult nici mai puţin 432.000 ani.

Limitele vietii omeneşti

Longevitatea atribuită lui Matusalem, unul dintre patriarhii antediluvieni ai Genezei, este proverbială. De fapt, cei 969 de ani ce îi sunt atribuiţi de scribii vremii constituie aproape singurul amănunt cunoscut în legătură cu acest personaj. Această vârstă constituie un record, din moment ce străbunicul lui Matusalem, Adam, a trăit 930 de ani, bunicul său, Seth, 912 de ani, iar tatăl lui, Enoch, „doar” 365 de ani — este adevărat că acesta din urmă nu a murit, ci a fost „luat” de Dumnezeu după o viaţă perfectă. Fiul lui Matusalem, Lamech, nu este „creditat” decât cu 172 de ani, însă dinastia işi regăseşte vigoarea o dată cu Noe, eroul Potopului, care a murit la 950 de ani. Aceasta este legenda.

S-a încercat explicarea acestor longevităţi fabuloase prin două ipoteze, care nu sunt, însă, contradictorii. Prima din ele consideră că nenumăraţii ani de viaţă ai acestor patriarhi sunt, de fapt, luni; se obţin astfel circa 77 de ani pentru Adam, 76 pentru Seth, aproape 81 pentru Matusalem, 30 pentru Enoch şi 79 pentru Noe. Tot conform acestei ipoteze, Lamech ă trăit numai 15 ani. Se consideră. că scribii au operat această conversie pentru a le da o aură şi mai puternică unor oameni atât de preţuiţi cum erau aceşti eroi Biblici.

Cealaltă teorie avansată de specialişti este că aceste vieţi supranatural de lungi au fost inventate pentru a se putea stabili genealogii corecte, bazate pe puţine nume, care să se întindă pe perioade îndelungate de timp. Procedeul este întâlnit şi la caldeeanul Beroz, de exemplu, care, în lucrarea sa despre istoria Babilonului, scrisă cu cca 280 de ani î.e.n., afirmă că domniile celor zece regi ai acelor vremuri au acoperit nici mai mult nici mai puţin 432.000 ani.

Într-o manieră mai realistă, de-a lungul secolelor, istoria menţionează, din când în când, existenţa unor persoane a căror vârstă a depăşit cu mult speranţa de viaţă a vremurilor respective. Acest lucru se întâmplă încă din epoca preistorică, dar „cazurile” importante apar de-abia în secolul al XIX-lea. Realitatea este că un om din ziva de azi trăieşte cam de trei ori mai mult decât omul de Cro-Magnon. Pe de altă parte, studii de dată recentă plasează bariera biologică a speciei umane în jurul vârstei de 110 ani, estimare care îşi are şi ea excepţiile proprii: un columbian a murit, în 1958, la respectabila vârstă de 160 ani, record comemorat de Poşta columbiană printr-o emisiune poştală având legenda „Cel mai bătrîn om din lume!”.

Notiunea de barieră biologică a fost promovată, in 1965, de un american, profesorul Leonard Hayflick. Experienţele in vitro efectuate de el par a demonstra că celulele se comportă ca şi cum ar avea un fel de orologiu interior care determină dinainte cât timp vor trăi şi vor continua să se dividă.

"Varstele omului" - litografie din anul 1906 (Paris, Muzeul de Arte si Traditii populare)
„Vârstele omului” – litografie din anul 1906 (Paris, Muzeul de Arte si Traditii populare)

Ştiinţa versus „ceasul biologic”

Dacă „bariera biologică” corespunde unei realităţi, numai genetica poate face în aşa fel încât obstacolul de netrecut reprezentat de această noţiune să fie ocolit.

Oare va ajunge vreodată ştiinţa la un rezultat viabil? Dacă da, inseamnă că va fi reuşit să pătrupdă într-un teritoriu rezervat, până atunci, puterii divine. In aşteptarea acelui moment, omul se mulţumeşte să exploreze domeniul înlocuirii organelor defecte cu echivalentele lor artificiale, miniaturizarea electronică făcând ca acest lucru să fie din ce în ce mai uşor de realizat. În cartea sa „Când Omul devine Maşină” (1971), jurnalistul american David Rorvik prezintă această mutaţie ca un imens pas inainte făcut de umanitate… sau, poate, către inumanitate – nu s-au putut împiedica unii să dea replica!

Legende cu nemuritori

Tema nemuririi – sau cea a unei logetivitati extreme – “bantuie” inca din timpuri imemorabile imaginația oamenilor. Mitologia asiro-babiloniana, in “Epopeea lui Ghilgames”, scrisa in mileniul III i.e.n, evoca posibilitatea existenței nemuririi.

Aceasta teorie traversează istoria literaturii pâna în secolul al XIX-lea, după care se pierde intr-un curent fantastic ce tratează imortalitatea ca pe un blestem. Opere importante, cum sunt “Jidovul ratacitor” de Eugene Sue (1845), ciclul “She, cea care trebuie supusă”, scris de Sir Henry Rider Haggard (1887-1923), “Dracula”, a lui Bram Stoker (1897), sau seriile, foarte populare la vremea lor, ca aceea consacrata enigmaticului “Dr.Nikola” de Guy Boothby (1895-1901), ilustreaza goana dupa un vis care se dovedește a fi, până la urmă, un coșmar fizic si psihic.

În secolul XX, evolutia stiinței ofera noi resurse. Totusi, se pastreaza ideea ca o longetivitate exagerata nu poate aduce decât neplaceri si plictiseală, pe lânga faptul ca se obtine cu pretul unor compromisuri inacceptabile – vezi Faust, care nu ezita sa pactizeze cu diavolul pentru a obtine o noua tinerete. Acest mit poate fi reîntâlnit în epoca moderna, de exemplu in “Maestrul si Margareta”, romanul scriitorului rus Mihail Bulgakov (1891-1940), inedit pâna in 1966.

Morala acestor opere este aceeasi: nu trebuie să incercăm să modificam legile impuse de Natura…