În calitate de maestru al artelor și științelor, Leonardo da Vinci este adesea denumit „om renascentist”. În timp ce polimatul este probabil cel mai bine cunoscut pentru capodopera sa: Mona Lisa, schițele sale științifice ilustrează în mod impresionant cunoștințele enciclopedice și interesele eclectice care au ajuns să-l definească.
Omul vitruvian, un desen de la sfârșitul secolului al XV-lea, este un prim exemplu al unei astfel de lucrări. Destinată explorării ideii de proporție, piesa este o opera de artă și în același timp o diagramă matematică, ce transmite ideea și credința că „totul se conectează la tot restul”.
Ce este Omul Vitruvian?
Leonardo a desenat Omul Vitruvian, cunoscut și sub denumirea de „Proporțiile corpului uman conform lui Vitruvius”, în 1492. Redată în stilou, cerneală și metalpoint (tragerea unei tije sau a unei sârme de argint pe o suprafață), piesa descrie un bărbat nud idealizat, care se află într-un pătrat și un cerc. Ingenios, Leonardo a ales să înfățișeze bărbatul cu patru picioare și patru brațe, permițându-i să creeze 16 ipostaze.
Omul Vitruvian se bazează pe De Architectura, un ghid de construcție scris de arhitectul și inginerul roman Vitruvius între 30 și 15 î.Hr. Deși este axat pe arhitectură, tratatul explorează și corpul uman – și anume geometria proporțiilor „perfecte” – ce a atras interesul lui Leonardo pentru anatomie și i-a inspirat desenul.
Care sunt proporțiile „perfecte”?
Leonardo a desenat Omul Vitruvian, cunoscut și sub denumirea de „Proporțiile corpului uman conform lui Vitruvius”, în 1492. Redată în stilou, cerneală și metalpoint (tragerea unei tije sau a unei sârme de argint pe o suprafață), piesa descrie un bărbat nud idealizat, care se află într-un pătrat și un cerc. Ingenios, Leonardo a ales să înfățișeze bărbatul cu patru picioare și patru brațe, permițându-i să creeze 16 ipostaze.
Omul Vitruvian se bazează pe De Architectura, un ghid de construcție scris de arhitectul și inginerul roman Vitruvius între 30 și 15 î.Hr. Deși este axat pe arhitectură, tratatul explorează și corpul uman – și anume geometria proporțiilor „perfecte” – ce a atras interesul lui Leonardo pentru anatomie și i-a inspirat desenul.
Două texte scrise invers însoțesc desenul. În primul (cel de sus), Leonardo precizează că, potrivit lui Vitruvius, acestea sunt măsurătorile corpului ideal:
- patru degete sunt egale cu o palmă
- patru palme sunt egale cu un picior
- șase palme fac un cot
- patru coți egal cu înălțimea unui om
- patru coți egal cu un pas
- 24 de palme sunt egale cu un om
În plus, primul text se specifică de asemenea:
„Dacă vă deschideți picioarele atât de mult încât să vă micșorați înălțimea cu 1/14 și să vă întindeți și să ridicați brațele până când degetele mijlocii ating mijlocul capului, trebuie să știți că centrul membrelor extinse va fi în buric și spațiul dintre picioare va fi un triunghi echilateral. Lungimea brațelor întinse ale unui bărbat este egală cu înălțimea lui.”
În al doilea text, artistul descrie corpul ca fracții:
- „De la rădăcinile părului până la baza bărbiei este zecimea din înălțimea unui bărbat”
- „De la partea inferioară a bărbiei până la vârful capului este o optime din înălțimea sa”
- „De la vârful sânului până la vârful capului va fi o șesime dintr-un bărbat”
- „De la vârful sânului până la rădăcinile părului va fi a șaptea parte a întregului bărbat”.
- „De la sfarc până la vârful capului va fi a patra parte a unui bărbat”
- „Cea mai mare lățime a umerilor conține în sine a patra parte a înălțimii unui bărbat”
- „De la cot până la vârful mâinii va fi a cincea parte a unui bărbat”
- „De la cot până la unghiul axilei va fi a opta parte a unui bărbat”
- „Toată mâna va fi a zecea parte dintr-un bărbat”
- „Începutul organelor genitale marchează mijlocul barbatului”
- „Laba piciorului este a șaptea parte dintr-un bărbat”
- „De la talpa piciorului până sub genunchi va fi a patra parte din înălțimea unui bărbat”
- „De sub genunchi până la începutul organelor genitale va fi a patra parte dintr-un bărbat”
- „Distanța de la partea de jos a bărbiei la nas și de la rădăcinile părului la sprâncene este, în fiecare caz, aceeași și, ca și lungimea urechii, adică o treime din față”
Omul vitruvian în zilele noastre
Din 1822, Omul Vitruvian face parte din colecția permanentă a galeriei muzeală de artă din Veneția, Italia. Deoarece este prea fragilă pentru a fi mutată, piesa este rar expusă. Cu toate acestea, chiar dacă este sub cheie și ascuns de ochii lumii, desenul este cea mai importanta piesa din muzeu, și, una dintre cele mai importante opere ale Renașterii italiene.