De ce sărbătorim Crăciunul pe 25 Decembrie

Conform tradiției populare, Crăciunul este sărbătorit pe 25 decembrie pentru a cinsti nașterea lui Iisus Hristos. Cu toate acestea, nu există nicio notă în Biblie sau în alte părți care să sugereze că Iisus s-a născut de fapt la această dată, ceea ce ridică o întrebare importantă – de ce se sărbătorește Crăciunul pe 25 decembrie?

De fapt, alegerea acestei date își are rădăcina atât în tradițiile persane, cât și în cele păgâne. Enciclopedia Catolică recunoaște că „nu există o lună anului în care autoritățile respectabile să nu fie atribuită nașterii lui Hristos” (Enciclopedia Catolică). Există totuși o serie de motive care sugerează că Iisus probabil nu s-a născut în decembrie.

În primul rând, Evanghelia după Luca (Luca 2: 8) afirmă că în noaptea nașterii lui Iisus „erau în aceeași țară păstori care trăiau în afara caselor lor și vegheau noaptea asupra turmelor lor”. Mulți cercetători sunt de acord că acest lucru ar fi fost puțin probabil în decembrie, deoarece ciobanii și-ar fi ținut turma într-un loc acoperit în lunile reci de iarnă.

În al doilea rând, este scris în Biblie că Iosif și Maria au călătorit la Betleem pentru a se înregistra la un recensământ roman (Luca 2: 1-4). Cu toate acestea, astfel de recensăminte se țineau odata la 5 ani și în niciun caz pe timp de iarnă, când temperaturile scădeau adesea sub îngheț și drumurile erau în stare proastă.

Sărbători păgâne

Din moment ce pare puțin probabil că Iisus să se fi nascut pe 25 decembrie, se ridică întrebarea logică a motivului pentru care Crăciunul este sărbătorit la această dată. Răspunsul ne duce înapoi la sărbătorile păgâne ale romanilor din solstițiul de iarnă. Două sărbători se țineau în jurul datei de 25 decembrie – Saturnalia și ziua de naștere a Zeului Soarelui, Mithra (Enciclopedia Catolică).

Festivalul Saturnalia începea la 17 decembrie și cu timpul s-a extins cu tot felul de festivități până la 25 decembrie. Festivalul aducea tribut lui Saturn, zeul agriculturii, justiției și dreptății, și a fost asociat cu reînnoirea luminii și cu venirea noului an. Sărbătoarea era întâmpinată cu un sacrificiu în Templul lui Saturn, apoi un banchet public, urmat de un obicei de a da cadouri, petreceri continue și o atmosferă generala de carnaval.

Sculptura reprezentand o scena de la banchet
Sculptură reprezentând o scenă de la banchet

Nașterea lui Mithra

Adepții cultului lui Mithra, care a devenit popular în rândul militarilor din Imperiul Roman din secolele I-IV d.Hr., se crede că îi sărbătoreau ziua de naștere pe 25 decembrie, care era cea mai sfântă zi a anului pentru mulți romani. Cultul zeului Soarelui, Mithra („Mitra” proto-indo-iraniană) își are originea în Persia, în jurul secolului al VI-lea î.Hr., iar ulterior a fost adaptat în greacă ca „Mithras”. Cea mai populară ipoteză este că soldații romani au întâlnit această religie în timpul excursiilor militare în Persia, și de acolo au și preluat-o.

Deși este acceptat faptul că Anul Nou Mithraic și ziua de naștere a lui Mithra erau pe 25 decembrie și a fost sărbătorit în această zi ca parte a festivalului roman Natalis Invicti, alții au susținut că Natalis Invicti a fost un festival general al soarelui și nu era specific Misterelor lui Mithra. Cu toate acestea, este clar că 25 decembrie a fost o zi importantă pentru romani și s-a rotit în jurul unei sărbători a soarelui.

Fuziunea păgână-creștină

Când regele Constantin s-a convertit la creștinism în secolul al IV-lea, acesta a avut o provocare destul de mare în ceea ce privește convertirea unui imperiu plin de păgâni. Prin urmare, s-a decis să sărbătorim nașterea lui Isus la o dată care era deja sacră conform tradițiilor păgâne. Deci, ca un compromis cu păgânismul și în încercarea de a da sărbătorilor păgâne semnificație creștină, s-a decis pur și simplu ca ziua de naștere a zeului Soare să fie și ziua de naștere a Fiului lui Dumnezeu.

Statuie a imparatului Constantin
Statuie a împăratului Constantin

Enciclopedia catolică citează un creștin timpuriu spunând: „O, cât de minunat a acționat Providența (planul divin) ca în acea zi în care s-a născut acel Soare … ar trebui să se nască Hristos”.