Gheisele sunt animatoare tradiționale ale artei și muzicii japoneze, specializate în dans japonez, cântec și conversație. De asemenea, ele cântă la o varietate de instrumente tradiționale, inclusiv toba de mână, toba de umăr, shamisen sau flaut japonez. În mod tradițional, fața unei gheișe era vopsită în alb pentru a le lumina frumusețea la lumina lumânărilor. Gheisa se antrenează din greu de la o vârstă fragedă de-a lungul carierei și sunt foarte calificate. Unele dintre gheișele mai vechi sunt chiar „comori naționale vii”, considerat cel mai înalt statut pentru artiștii din Japonia.
Gheișele nu sunt prostituate
Gheisele nu sunt prostituate. Aceasta este o concepție greșită bazată pe reprezentări inexacte din filme și din poveștile soldaților americani plecați în Japonia după al doilea război mondial. În acea perioadă, în Japonia era o mare sărăcie, iar prostituatele fie erau mascate sau erau confundate cu gheișe. Gheisa a apărut la începutul secolului al XVI-lea pentru a oferi divertisment, dar la nivel de arta.
Acest lucru s-a întâmplat în districtele de plăcere pentru cei care nu voiau să plătească pentru sex. În acea perioada au fost elaborate legi în mod special pentru a preveni gheișa să fure clienții prostituatelor.
De asemenea, uneori, vizitatorii străini confundă gheișa cu curtezanele din perioada Edo numite „oiran”. Oiranul a fost superstarul perioadei Edo, fiind curtezanele de înaltă clasă. În timp ce gheișele sunt artiști care distrează și duc clienții într-o lume minunată și secretă. În zilele noastre oiranul nu mai există, dar gheișele încă există.
Gheisele sunt femei de afaceri independente cultivate, avand proprii clienți. Unele dintre gheise sunt patroni de zeci de ani și deseori au “sub aripă” și gheișe mai tinere. La fel ca orice artist, muzician sau actriță occidentală, ei se pot îndrăgosti și pot avea relații. Dar aceasta este întotdeauna o chestiune privată și nu face parte niciodată din slujba lor.
Gheisele sunt adevărați artiști
Cuvântul gheișă înseamnă literalmente „artist”, deși în Kyoto ei folosesc termenul „geiko” care înseamnă „femeie de artă”.
Gheișele sunt chemate la ceainării sau la evenimente, și petreceri, pentru a distra clientela de lux. În Japonia, gheișele sunt prezente și la evenimente publice mari și dansuri anuale, dar în trecut erau prezente mai ales la evenimente private la scară mică, unde clienții luau o masă privată la o ceainărie cu prietenii sau cunoscuții și apelau la gheișe pentru a fi distrati în timp ce mănâncă si beau.
Opus a ceea ce crede majoritatea oamenilor, primele gheișe au fost de fapt bărbați, cunoscuți ca „taikomochi”. Acestia seamănă cu comedianții, povestitorii și muzicienii din zilele noastre.
Mulți oameni cred că gheișele sunt supuse, dar în realitate se întâmplă chiar opusul. Se crede că Gheisa este o animatoare simplă, care își face jobul si atat. Dar de fapt acestea sunt capabile să converseze cu clienții pe o gamă largă de subiecte. Gheisa trebuie să citească zilnic ziare pentru a fi la curent cu actualitățile, astfel încât să poată purta o conversație antrenantă cu clienți influenți.
Timpul unei gheișe era în mod tradițional măsurat prin numărul de bețișoare de tămâie care erau arse în timpul divertismentului în loc să se folosească un ceas.
Unde gasesti o gheisa în zilele noastre
Dacă vrei să ai ocazia să vezi o gheișă în timp ce te afli în Japonia, cel mai bine ar fi să mergi în zona Gion din Kyoto, pe timp de seara. (Va indrumam spre Kyoto și nu Tokyo, pentru ca aceasta zona este capitala culturala a Japoniei, oras ce si-a pastrat cultura mult mai bine decat modernul Tokyo). Gion este locul în care trăiesc și lucrează celebre gheișe.
Okiya sunt locuințele gheișei. Acolo locuiesc în camere private și aici se pregătesc înainte de a merge să lucreze în ochaya. Ochaya înseamnă literalmente „Ceainarie” și acolo se duc clienții să interacționeze cu gheișe. A avea informațiile de contact ale unei gheișe este un lux de care se pot bucura numai persoanele cu conexiuni din oraș sau persoanele foarte instarite. În camere private, gheișa distrează oaspeții cu dansuri, cântece, jocuri de societate și conversații interesante.
Astăzi, gheișele sunt văzute ca vedete moderne în Japonia. Populare atât pentru turiști, cât și pentru oamenii de afaceri, gheișele moderne susțin o întreagă industrie în cadrul industriilor de eco-turism din orașele japoneze.